Puheterapeutti Sirpa Pirilän koulutukset ja tutkinnot 

1984 Sairaanhoitajan tutkinto, Oulun sairaanhoito-oppilaitos

1993 Puheterapeutin tutkinto FM, Oulun yo

1998 NLP – Practitioner (Neuro-Linguistic Programming)

2004 Työterveyshuollon ääniasiantuntijapuheterapeutti, Työterveyslaitos

2007 alkaen työn ohessa Logopedian tohtoriopintoja, Tampereen yo (aiemmin Oulun yo)

2016 Yrittäjän ammattitutkinto: Yritystoiminnan kehittämisen osaamisala, Naisyrittäjyyskeskus

Lisä – ja täydennyskoulutukset

2022

  • Assessment and Treatment of Dysphagia in Older Adults
  • Assessing Acquired Apraxia of Speech: Practical Solutions to Common Challenges
  • AAC Considerations for Individuals With ALS
  • Assessing the Iceberg of Stuttering: Strategies to Support Acceptance and Openness
  • Enhancing Service Delivery Across the Continuum
  • Adolescents and Adults With ASD: Communication Challenges and Intervention Strategies
  • Instructional Strategies for Students With ASD
  • Innovations in AAC Assessment, System Design, and Communication Partner Training
  • Leveraging the Power of Synchronous and Asynchronous Tele-AAC Services
  • A Roadmap to Integrating AAC Into the Classroom
  • CCC-2 Lasten kommunikointitaitojen kysely kuntoutuksen suunnittelun tukena
  • Moniammatillisesti toteutettavat interaktiiviset verkkotyöpajat äänen hyväksi
  • Enhancing AAC for Adults
  • Current Issues in Augmentative & Alternative Communication Service Provision
  • Improving AAC for Children

2021

  • Ääniterapiamenetelmien kehittäminen: Ääniterapia-asiakkaan motivointi terapiaan ja itsenäiseen harjoitteluun. Terapiassa harjoiteltujen taitojen onnistunut siirtyminen arjen kommunikaatiotilanteisiin.
  • Using Pretend Play to Improve Communication in Young Children With Autism
  • Hyvät puheterapiakäytännöt Osa I: Änkytyksen kohtaaminen puheterapiassa
  • Selective Mutism – Evidence-Based Practices
  • Syventävä logopedinen näkökulma äänihäiriöihin ja niiden kuntouttamiseen
  • Kommunikointia kaikille – AAC:n moninaisuus puheterapeutin työssä
  • Henkilöstön tietoturva ja tietosuoja-koulutus

2020

  • AAC käytännössä – tehokkaat menetelmät
  • Ääniterapian vaikuttavuus: 1. Ääniterapiatulosten arviointi. 2. Suunnitelma miten voidaan kehittää ja arvioida terapiassa omaksuttujen taitojen siirtymistä asiakkaan arjen kommunikaatiotilanteisiin.
  • GAS logopedisessä viitekehyksessä.
  • Kommunikaation kolmiot ja kulmakivet
  • Voimauttavan vuorovaikutuksen perusteet
  • Syvennä osaamistasi etäterapiassa
  • Etäpuheterapiaa
  • Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe

2019

  • LEGO-based Therapy Traning
  • Aistikoulutus: Syömisen haasteet
  • VoxLog ja Praat puhe-ja ääniterapiassa
  • AAC – Onnistumisen iloa-seminaari
  • Kelan etäkuntoutuksen kehittämishankkeen loppuseminaari
  • Kohti symbolista kommunikointia: AAC-kuntoutuksella tukea autismikirjon lasten varhaiseen vuorovaikutukseen
  • Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin

2018

  • Tietojen turvallinen käsittely
  • Neuropsykiatria nyt: Sosiaaliset taidot ja kommunikaatio
  • ICF-luokitus käytännön työn tukena
  • Kommunikointikansion käytön harjoittelu
  • Änkytys: Syventävä workshop-päivä puheterapeuteille

2017

  • Lapsen änkytys – miten arvioida kuntoutustarve ja miten kuntouttaa?
  • Puheterapeuttien uudet arviointimenetelmät ja ajankohtaisia tutkimustuloksia kliinisen työn tueksi
  • Kättä pidempää – helppojen apuvälineiden käyttö puheen kuntoutuksessa

2016

  • Puheterapeuttinen tutkimus ja lausunnon laatiminen
  • 5th symposium of the Finnish Society of Voice Ergonomics & Tiedepäivä
  • Logopedisesta tutkimuksesta kliinisiin käytänteisiin

2015

  • VoiceWell – menetelmään perustuvien manuaalisten hoito-otteiden hyödyntäminen osana kasvojen, suun- ja purennanalueen logopedista kuntoutusta
  • Pienten lasten syömisen haasteet sekä aikuisneurologisten asiakkaiden nielemisvaikeudet ja kuntoutus
  • Äänipäivät: taustaa, tutkimista ja terapiaa
  • Praat puhe- ja äänianalyysisovelluksen käyttö puheterapiassa

2014

  • Video yhteisön ja perheen ohjauksen välineenä
  • Neurologisen kuntoutuksen nykypäivää – seminaari
  • OPT 1 & Apraxia
  • Suomen Ääniergonomiaseuran kolmas symposium
  • Äänihuulten peilitutkimuksen ja nasofiberoskopian harjoittelua
  • Laatuvaatimukset tänään ja laadun jatkuva parantaminen
  • Ipad terapiakäytössä

2013

  • Pienten syömisongelmaisten lasten hoito
  • Langmore Foundation FEES-course (nielemistoiminnon tähystystutkimus)
  • Struktuuri ja visualisointi opetuksen ja arjen selkeyttäjänä
  • Ero ikätasoon kasvanut – kehitysvammaisuuden huomioiminen kuntoutuksessa ja opetuksessa
  • Lasten ja aikuisten puheen apraksia -erotusdiagnostiikka ja kuntoutus
  • Kehity puhujana – uutta virtaa esiintymistilanteisiin
  • Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus

2012

  • Eleet kommunikoinnin osana
  • PRT (Pivotal Response Training)
  • Tunne-koulutus: Sosiaalisten ja tunnetaitojen tuki autisminkirjon henkilöiden arjessa
  • Logopediset haasteet aivoverenkiertohäiriön ja aivovamman jälkitiloissa
  • GAS – koulutus

2011

  • Ajattelun apukäsi: Psykologisen ensiavun menetelmän opettaminen lapsille ja nuorille
  • Aistitiedon käsittely oppimisen ja käyttäytymisen perustana autisminkirjon, ADHD:n ja muiden neuropsykiatrisissa häiriöiden asiakkaiden kuntoutuksessa
  • PECS (Picture Exchange Communication System
  • CVT (Complete Vocal Technique)
  • LSVT (Lee Silverman Voice Treatment)
  • Puhetta puheesta: Puheen motoriset perusvalmiudet

2010

  • CVT (Complete Vocal Technique) Laulajan apuna
  • Kun lingvistiset taidot eivät riitä – Pragmaattinen kielen kehitys ja sen ongelmat

2009

  • Kuvat kehiin lapsen arjessa
  • Hankintalaki ja tarjousten tekeminen palveluntuottajille
  • Lasten änkytyskoulutus
  • The 1st Nordic Conference of Voice Ergonomics and Treatment
  • Lievän afasian tutkiminen ja kuntouttaminen
  • Posteriesityksen teko
  • Häh? Kuulohahmotus – miten tutkin ja kuntoutan

2007

  • Lasten etenevät neurologiset sairaudet ja puheterapeuttisen kuntoutuksen eettiset kysymykset
  • Verbaali dyspraksia fonologian ja kuntoutuksen työpajoissa
  • Varhaisen kielen ja kommunikaation arviointi ja tukeminen

2006

  • Toimivat kommunikointikansiot kaikille
  • AURA-työkirja: Vuorovaikutuksen ja viestinnän tarkasteluun ja kehittämiseen yhteisöissä, joissa on autistisia tai muulla tavoin vuorovaikutuksessaan poikkeavasti toimivia yksilöitä
  • Puheen ja nielemisen kuntoutus etenevissä aikuisneurologisissa sairauksissa

2005

  • Kouluikäisten kuntoutus: lukemisvalmiudet, kielen kehitys, nimeämisvaikeudet, toiminnanohjaus ja itsesäätely, opiskelustrategiat, matematiikan taidot
  • Opintopäivä Sibelius-Akatemiassa ääniterapeutti, laulupedagogi Ritva Eerolan työtä seuraamassa
  • Ääniterapiakoulutus
  • Resonaattoriputki-koulutus
  • PECS (Picture Exchange Communication System): Vaiheet 1-3 ja 4-6

2004

  • Symbol for Windows- symboliohjelma
  • Power Point kuntoutuksessa
  • Aleksander-tekniikan perus- ja jatkokurssit

2003

  • Monin keinoin sujuvaksi: Änkytysterapian teoriaa ja käytännön harjoituksia
  • Kun lapsi ei keskity
  • Autismi ja Asperger pähkinänkuoressa
  • LENE: Leikki-ikäisen lapsen neurologinen arviointimenetelmä
  • Henkilökemiat kuntoon – seitsemän avainta loistavaan yhteistyöhön
  • Solmut auki – ongelmasta oppimiseen: Nuorten ja aikuisten oppimisvaikeuksia lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa
  • Korvat höröllä! Kuulohavainnosta kielen sisältöihin
  • Äänenmuodostuksen äänifysiologiset perusteet ja harjoitukset
  • Portfolio, oppimisen matkakertomus, Osa II

2002

  • Portfolio, oppimisen matkakertomus, Osa I
  • Verotus ja kirjanpito
  • Luki-vaikeuden tunnistaminen ja kuntoutus
  • Nimeämisen teemapäivä

2001

  • Dyspraksia
  • Autismi/Asperger-konferenssi

2000

  • Puheterapiapalveluiden tuotteistus

1997

  • Valtakunnalliset Autismipäivät

1998

  • TEACH-menetelmän syventävä koulutus autististen lasten kokonaiskuntoutuksessa